Fest tips‏

Till er som ska festa i helgen. här kommer lite användbara tips..                                           


"Nu är det snart helg, så lite vintips kanske kan passa?

Jag som är lite kunnig när det gäller vin, har några tips som jag tänkte

dela med mig av.

Först och främst skiljer man mellan röda och vita viner:

Lättast skiljer man dessa båda vintyper från varandra om man skvalpar ut en

skvätt på en vit bordduk. Det vin, som lämnar en lila fläck efter sig, är

ett rödvin. Riktiga kännare kan på bara smaken avgöra om vinet är vitt

eller rött. De vita vinerna smakar i regel ättika medan de röda smakar

stämpelfärg. Man kan alltså genom att suga på en vanlig kontorsstämpel och

sedan jämföra smaken med ett vin, konstatera om detta är rött eller inte.


Till fiskrätter, såsom fiskbullar och matjessill föredrar de flesta vitt

vin, medan man till kötträtter såsom falukorv och sylta bör ta ett rött

vin. Portvin är ett vin som man serverar i porten. Har man inte någon port,

kan man bjuda på det i trappuppgången eller i hissen.



När man serverar torra viner bör man se till att det inte är tvärdrag eller

att någon av gästerna råkar nysa, ty i sådana fall dammar vinet omkring i

lägenheten. När man serverar ett torrt vin är det därför lämpligt att ha en

dammsugare i beredskap.

Om man själv ska bära hem sina flaskor från systembolaget gör man klokt i

att köpa ett lättvin, så man inte får för mycket att kånka på.

Till vilt bör man välja något vildvin, medan man till grillat och annat

vidbränt kött serverar brännvin. Renstek sköljer man ner med renat.



Saker som är svåra att säga när du druckit för mycket vin:

- Oöverträffat

- Innovativt

- Preliminärt

- Kvastskaft

Saker som är väldigt svåra att säga när du druckit för mycket vin:

- Västkustiskt

- Konstitutionerad

- Substantiera

- Tillvägagångssätt

Saker som är i stort sett omöjliga att säga när du druckit alldeles för

mycket vin:

- Tack, men jag vill inte ha sex...

- Nej, ingen mer sprit för min del...

- Ledsen, du är inte riktigt min typ..."


Bon Appétit                                     

Kommentarer
Postat av: ulle

Hahaha! Ska testa att säga de orden i morgon när vi ska ha lite fest här, fast för min del blir det öl, men det går säkert lika bra, eller dåligt kanske man kan säga...

2009-03-05 @ 22:46:40
URL: http://makrames.blogg.se/
Postat av: Ronny

Hej! Tack så JÄTTE-mycket för din kommentar. I love comments!



Du får ursäkta om min reply till dig kan verka opersonlig, då den skrivs i stort sett likadant till alla

som varit inne hos mig, men du skall veta att så är inte fallet, utan alla kommentarer jag får läses

av mig, men att formulera helt olika svar på alla kommentarer så skulle det ta allt för mycket av min

tid att skriva och jag vill helst kunna svara ALLA samma dag (utom helger),som varit inne hos mig,

det tar mycket tid också att läsa allt men ALLA läses och du kommenterar absolut inte i onödan,

det kan jag lova.



Du får också ursäkta att om du skulle råka få en likadan kommentar igen från mig (säg då till), som du

kanske fått tidigare beror det på att det kan vara svårt för mig att hålla reda på alla som kommenterat

min blogg och känna igen dom, men de flesta som har en extra speciell touch eller utseende kommer jag nog ihåg lättare än andra.Jag har nästan nu 100 kommentarer att besvara, samt att jag skall hinna in på din

blogg och kika lite innan jag drar.



Jag har också ett företag att sköta som tar en hel del tid kvällstid med bokföring, inköp,kampanjer

och dylikt , ooooh vad jag tjatar,(är det nån som lyssnar?),så ofta sitter jag här och besöker o läser bloggar

med ett öga och jobbar med det andra ibland fram till 3 4 på nätterna.Och så har jag bus med Filippa på dagarna.Risken är väl stor att man blir helt j-a skelögd, tralalala ?



Jag hoppas att du också steg in genom dörren och inte bara stod på trappan?

Snälla du, ge mig gärna också ett bidrag med att klicka runt så mycket du hinner när du ändå kollar

runt på min blogg,(så jag kan fortsätta med att utveckla min blogg), jag skall försöka i möjligaste mån

att lägga alla länkar så de öppnas i nytt fönster och inte stör ditt besök allt för mycket, men tyvärr går det inte

med alla utan du måste "gå tillbaka" och jag ber så mycket om ursäkt för den olägenhet det kan skapa för dig.



Jag hoppas se dig här snart igen och jag hoppas du talar om att du är på "återbesök" så blir det mycket

lättare med konversationerna mellan oss tror jag.



Nej fy tusan bäst att sluta innan man blir bojkottad av dig som nån attans senil tjatmoster.

Vi ses o hörs. Ha det gott kompis och glöm nu inte klicka utta h-e, hihihihi. Filippa hälsar, hon ska med

pappa på ett säljjobb imorgon efter lunch. Kram!

2009-03-05 @ 23:17:55
URL: http://www.metrobloggen.se/krhnke
Postat av: Minaya

Å kul. hoppas du gillar den :D

2009-03-05 @ 23:19:33
URL: http://minaya.blogg.se/
Postat av: Fenixmona

Godmorgon vännen! Ingen fest här...men nästa helg är vi bortbjudna...kramiz

Postat av: Lena

God morgon ; )



Ha en underbar fredag!



Kram Lena

2009-03-06 @ 06:32:30
URL: http://www.nygards.bloggagratis.se
Postat av: Ann-Louise

Godmorgon,

Så bra att du lärt mig lite om viner....detta har alltid varit ett problem att förstå det finns ju så mkt olika sorter:-)

2009-03-06 @ 06:41:32
URL: http://www.metrobloggen.se/frumammastudent
Postat av: sussi

Godmorgon jag är inte så jätte förtjust i vin men jag tycker att vitt är bättre än rött kram sussi

2009-03-06 @ 07:21:16
URL: http://superwoman.bloggspace.se/
Postat av: diana

Hahaha ;) Ska ha en lugn och ensam hemmakväll här.

2009-03-06 @ 07:23:58
URL: http://www.metrobloggen.se/diana
Postat av: B3tty

Cage är ju jättebra som sagt, men har missat många filmer med honom har jag sett, ska försöka åtgärda det. :) Hoppas du har en fin dag!

2009-03-06 @ 07:41:24
URL: http://b3tty.blogg.se/
Postat av: Liz!

haha för att göra det enkelt för mig själv så dricker jag enbart vitt heeh

2009-03-06 @ 07:45:48
URL: http://www.metrobloggen.se/spirulina
Postat av: *tingeling*

God morgon i stugan! Ha ha ha den var kul :) Ha en bra dag :)

2009-03-06 @ 08:27:23
URL: http://metrobloggen.se/hyttabytt
Postat av: Veiken

Haha! Ska försöka komma ihåg allt det där! Kram

Postat av: Veiken

Underbart på den här bloggen. Lätt som en plätt att lämna kommentarer. Hos oss på metro får man slita som ett djur! Kram

Postat av: Daniel

När jag tänker efter mina finn-vineri drickande så har du ALLDELES RÄTT!

2009-03-06 @ 09:43:17
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: attis

Den är bra. har den inplastad på hemma och i båten .

Kramizzzzzzzzzzzz

2009-03-06 @ 11:08:13
URL: http://attisblogg.blogg.se/
Postat av: Matilda Östman

Tack så mycket :)

Ja det kan vi göra, lägg till mig så lägger jag till dig!

2009-03-06 @ 11:15:10
URL: http://matildaostman.blogg.se/
Postat av: Lisa

Ojoj, nu vet jag vilket vin jag ska välja till maten tihi. Tack för din glädjespridning till min tråkiga förmiddag, kram

2009-03-06 @ 12:02:08
URL: http://heartoflisa.blogg.se/
Postat av: Soulsister

Denna var toppen! Har redan skickat den till gubben som kommer uppskatta den lika mkt som jag haha!

Ha en underbar helg

kram

2009-03-06 @ 12:52:36
URL: http://www.soulsistersdiary.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback
RSS 2.0