Fullkornsbröd

Fullkorn ger extra energi till träning.




  
Fullkornsbröd

50g jäst.
3 dl ljummen mjölk.
1 dl filmjölk.
70g margarin.
2 msk honung.
3 dl rågmjöl.
1 dl fullkornsmjöl.
5-6 dl vetemjöl.
½ tsk salt.
1 ägg till pensling.
Sesamfrö.  

Smält margarinet och tillsätt mjölken. Värm upp till ca 37 grader och rör i jästen. Häll i filmjölk, salt och honung. Tillsätt mjöl och arbeta samman degen. Strö över lite mjöl och låt degen jäsa ca 1 - 1,5 timmar. Tillsätt eventuellt mer mjöl, men degen ska inte vara för fast. Forma degen till limpor och låt dem jäsa i ytterligare 1 timme. Pensla med ägg och strö över sesamfrö. Gräddas nederst i ugnen, ca 60 minuter på 200 grader. 


Trevlig helg  på er...   

Kommentarer
Postat av: Anonym

sv; Tack så mkt! Din också =)

2009-01-16 @ 20:41:00
Postat av: LINDA rensar ut skor

Vad kul, jag följer din blogg också nu!



Vilket bra recept. Jag har precis börjat fundera på att baka bröd för första gången, och nu kommer ett sånt här recept. Älskar fullkornsbröd!

2009-01-16 @ 21:28:29
URL: http://lindafunde.blogg.se/
Postat av: LINDA rensar ut skor

Jag visste inte vad som var fel - tills jag upptäckte att jag glömdt klicka på plusetecknet. Men nu har jag gjort det. Nu ska det nog synas.

2009-01-16 @ 23:27:19
URL: http://lindafunde.blogg.se/
Postat av: attis

Det såg himla gott ut. Måste prova det nångång.

2009-01-17 @ 09:27:20
URL: http://attisblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback
RSS 2.0